علت روشن نشدن یخچال چیست؟ 98/03/06 154 بازدید

۱ . پریز برق ندارد، دوشاخه یا سیم رابط معیوب است.
پس از کنترل برق پریز دو شاخه و سیم رابط را به این صورت آزمایش می کنیم . توسط یک سیم دو قطب دو شاخه را به یکدیگر مرتبط ساخته ودر حالی که ورودی کابل را از مدار یخچال باز نموده ایم ،آوامتر را به آن ها متصل می نماییم در صورت عدم انحراف عقربه ،سیم رابط و دو شاخه را که معمولا به شکل یک پارچه تولید می شود تعویض می کنیم.
۲ . ترموستات معیوب است.
 با بررسی مدار الکتریکی یخچال به این نتیجه خواهید رسید که اگر کلید ترموستات خراب باشد و فاز ورودی را به موتور ، هدایت نکند کمپرسور قادر به حرکت نخواهد بود . ورودی و خروجی ترموستات را به آرامی از آن جدا سازید و با اتصال رابط های اهم متر به آن ولوم را به چپ و راست بچرخانید تا صدای قطع و وصل کلید داخل ترموستات شنیده شود . اگر با وصل کلید عقربه بطرف صفر منحرف و با قطع کلید عقربه بطرف بی نهایت باز گردد عیب از ترموستات نیست . در غیر این صورت ترموستات را از بدنه یخچال خارج نموده و قاب آن را باز کنید و به آرامی سعی کنید مشکل کلید داخل آن را رفع نمایید. اگر ترموستات تعمیر نمی شود آن را تعویض کنید تا یخچال شروع بکار کند.
تذکر:
در مواردی که نیاز است ترموستات از یخچال خارج شود و یا اگر ناچارید در همان وضعیت (متصل به بدنه ) بر روی آن آزمایش را انجام دهید، می بایست در نظر داشته باشید که اعمال فشار نا مناسب برروی ترموستات ممکن است به لوله مویی و یا لوله بلو آسیب رساند، ودر نتیجه گاز داخل ترموستات تخلیه شود. ترموستاتی که دچار چنین عیبی گردد، بلافاصله باید تعویض شود زیرا عمل اتومات را انجام نخواهد داد.
۳ . اورلود معیوب است.
در صورت خرابی اورلود کمپرسور روشن نخواهد شد زیرا عموما جایگاه اورلود سر راه نول مشترک کمپرسور است و اگر پلاتین های داخلش در حالت عادی متصل نباشند به موتور الکتریکی کمپرسور ولتاژ نمی رسد اتصال پلاتین های اورلود را توسط اهم متر در حالی که دوشاخه از پریز جدا شده ،مورد بررسی قراردهید. اگر این پلاتین ها به یکدیگر متصل نیستند، اورلود را با نوع مشابه خودش تعویض نمایید. معمولا بر روی اورلود کد بخصوصی ذکر می شود که در واقع بیانگر جریان نامی اورلود است. اگر به مورد مذکور توجه نشود و اورلود جدید دارای جریانی کمتر از جریان نامی اورلود قبلی باشد، بمحض اتصال برق به کمپر سور ، عمل نموده و مدار الکتریکی موتور را قطع می کند.
۴ .  سیم های رابط از مجموعه سیم بندی مدار جدا (قطع) شده اند.
 اگر سیم های اصلی مانند فاز و یا نول مدار پاره شده ،و یا از اتصالات قطعاتی مانند ترموستات ، اولود یا موتور جدا شوند عیب مربوطه بوجود می آید. سیم بندی را دقیقا بررسی نمایید ودر صورت مشاهده قطعی و یا پارگی در سیمی، اتصال را مجددا بر قرار نمایید تا مشکل بر طرف شود.